Zarządy mediów publicznych wybierane przez Radę Powierniczą - specjaliści mają pomysł
Autorzy projektu przedstawili również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej (fot. Piotr Molęcki/East News)
Skład zarządów mediów publicznych proponowałyby rady powiernicze, a media publiczne finansowane mogłyby być z powszechnej składki audiowizualnej - takie zasady zakłada społeczny projekt reformy mediów publicznych, do założeń którego dotarł "Presserwis".
Projekt przygotowali: były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak, medioznawca prof. Stanisław Jędrzejewski z Akademii Leona Koźmińskiego, dr. hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Uniwersytetu Warszawskiego, zastępca dyrektora generalnego ZAiKS mecenas Karol Kościński, medioznawca prof. Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego oraz były wiceminister kultury i pierwszy dyrektor TVP Kultura Jacek Weksler.
Autorzy projektu chcą likwidacji Rady Mediów Narodowych, która dziś powołuje i odwołuje zarządy i rady nadzorcze spółek mediów publicznych. Członkowie KRRiT mają być wybierani przez parlament kwalifikowaną większością głosów, a skład liczyłby sześć, a nie pięć osób. Wprowadzona zostanie zasada rotacji członków Krajowej Rady.
Dotychczasowe funkcje rad nadzorczych i rad programowych ma pełnić Rada Powiernicza, która wskazywałaby skład zarządów mediów publicznych i opiniowała karty powinności. Wybranych przez Radę Powierniczą członków zarządów zatwierdzałaby KRRiT, czyli tak jak było, zanim powstała RMN (wtedy zarządy były wybierane przez rady nadzorcze spółek).
W Radzie Powierniczej mają zasiadać osoby rekomendowane m.in. przez samorządy, uczelnie, środowiska twórcze i organizacje pozarządowe.
Autorzy projektu przedstawili w nim również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej, który będzie zasilany powszechną składką audiowizualną ściąganą wraz z podatkiem PIT/CIT czy składkami na ubezpieczenie społeczne rolników. Cześć środków Funduszu mogłaby trafiać do mediów w konkursach.
Autorzy projektu wskazują jeszcze na rozwiązanie alternatywne. Rozważają finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa, ale dostrzegają, że ten sposób ma wady: może powodować większą ingerencję polityczną, powstałoby więc ryzyko utraty niezależności.
Społeczny projekt reformy mediów publicznych zaprezentowany zostanie 4 października na posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu.
(KOZ, 25.09.2022)